Dropbox igen

Jag har tidigare skrivit om Dropbox och här berättar jag nu lite mer om nyttan av verktyget.

Dropbox är mycket använbart när man behöver ge dokument en webb-adress. Jag håller just nu på att lägga ut våra sexors fantastiska berättelser om “Huset” i pdf-format på vår wiki och jag använder mig då av “public folder” i Dropbox.

När man har lagt in ett dokument i “public folder” i Dropbox (de flesta format funkar) så högerklickar man på dokumentet och väljer “Copy public link”. Denna kan man sedan lägga in i bloggar och Wikis för att visa upp till exempel textdokument.

Sen är det bara att infoga i wikin eller bloggen

Och här ligger snart allas berättelser. I uppgiften ingår att läsa upp berättelserna i för de yngre eleverna i f-2:an. Tack vare att berättelserna är inskannade kan eleverna använda takprojektorerna för att visa berättelsens bilder medan de läser.

One comment

Leave a Reply

