Synthesia – Lär dig spela piano på datorn

Jag är inte särskilt kunnig vad gäller musik och jag vill därför reservera mig inför eventuella felaktiga påståenden i det här inlägget. Jag känner dock att jag bara måste berätta om programmet Synthesia som en av pojkarna visade mig idag. Synthesia är så vitt jag förstår ett fantastiskt verktyg för att läras sig spela piano. Programmet låter dig använda en pianokeyboard simultant med en midi-file där du följer instruktioner på dataskärmen för att se hur du ska spela. Det fungerar på samma sätt som Guitar Hero genom att det är färgkoordinerat. Programmet fungerar som så att fallande staplar representerar tonerna och de faller ner på tillbörliga pianotangenter så att man ska veta på vilken man ska spela.

Synthesia är gratis men möjligheten att uppgradera för att få ta del av ytterligare funktioner finns. (“Learning pack“)

2 comments

  1. Tänkte bara lägga till en kommentar på Synthesia att det går utmärkt att koppla in en midi enhet (som Digital Piano) för att lära sig spela med learning paketet eller för att ha en liten turnerning mot/med sina kompisar om att kunna plinka lite olika låtar, samt ljudet låter betydligt bättre då det kommer ut ur digitalpianot istället för datorns mini synthesiser.

  2. If you have ever been to a concert and seen a pianist perform, it
    is very easy to get awed with the performance and feel the urge to
    play the piano yourself. An adjustable piano bench is one of the best piano benches in the market as it encourages
    good posture, prevents injuries with alignment of the torso and arms with the keyboard and prevents hand
    injuries. I personally like the cloth seat above a leather or vinyl
    seat prime due to the fact of the capacity of the cloth
    to breathe.

Leave a Reply

