TeachMeet – ett livselixir för pedagoger

I går kväll deltog jag i mitt tredje TeachMeet. Det gick av stapeln i samband med Skolforum och simultant med det TeachMeet som arrangerades i Göteborg på Mötesplats skola. TeachMeet är ett forum där pedagoger får möjlighet att presentera idéer och verktyg för varandra. Jag vill hålla med Sandra Wissting när hon kallar TeachMeet “ett slags livselixir för pedagoger”. Kvalitén på framförandena var högre än någonsin och det känns betryggande på något vis att veta att det finns så mycket entusiasm och nytänkande i lärarleden.

Min presentation handlade om hur vi på Montessoriskolan arbetar med upphovsrätt och källor. Vi har med anledning av att våra elevers arbeten ofta publiceras på nätet satsat på att utbilda eleverna och oss själva i upphovsrätt och hur riktiga källhänvisningar ska göras. Vi har i samband med uppsatsarbeten som eleverna arbetat med också lagt in i uppgiften att illustrera texterna med bilder och tillhörande bildattributioner. Vi har också haft genomgångar kring olika typer av licenser så som Creative Commons och Public Domain.

En bild ur Amicas arbete om Joan Baez:

Det var jättespännande att prata om copyright och Creative Commons med eleverna. De blev väldigt engagerade och kom med massor av kloka frågor och funderingar. Jag hade faktiskt inte väntat mig att responsen skulle bli så stor som den var. Jag tror att det är för att det här är ett ämne som berör dem. Många bloggar själva och alla tillverkar de sådant som faller under copyright-lagen; bilder, filmer, texter osv.

Ur 12-åriga Alvas veckoutvärdering:

Creative Commons gör att man kan tala om Copyright på ett väldigt positivt vis. Man tar fram aspekten att det här är något som finns för att vi ska kunna dela med oss till varandra. Creative Commons blir ett sätt att vända upphovsrätt till något attraktivt. För ungdomar är det mycket mer positivt att få veta vad de får göra, hellre än att få veta vad de inte får göra.

För att hjälpa eleverna har vi satt ihop en webbsida med information och länkar, som vi dels använder i undervisningen och som dels är en slags lathund för eleverna i vardagsarbetet. Webbsidan heter “Upphovsrätt och källor”. Här finns Upphovsrätt, Creative Commons och Public Domain förklarat på ett lättförståeligt vis och här finns mängder av länkar till platser där man kan hitta bilder, ljud och film som får användas fritt.

Den här sidan är givetvis också användbar för pedagoger. Det är viktigt att vi som pedagoger är goda förebilder när det kommer till lagligt användande av bilder och annan media – i till exempel det materiel vi tillverkar för eleverna.

På Skolverkets webbplats Kolla källan kan man läsa mer om hur vi arbetar med upphovsrätt och källkritik på Montessoriskolan.

Jag avslutar med att tacka Per Falk och Lena Gällhagen för ett jättetrevligt TeachMeet and Sandra Wissting för snyggt nallekastande (När en talares tid är ute påminns man vänligt men bestämt att lämna scenen genom att en nalle kastas på en). Och jättetack till Richard Gatarski för att du såg till så att det hela fastnade på film.

Twitterflödet från sammankomsten. (Hashtag #TMskol)

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s