“Describing Environments” med hjälp av Flickr och Fotobabble

Vårt senaste arbetsområde i engelskan har handlat om att beskriva miljöer och jag kommer i det här inlägget att berätta om hur vi har använt webbtjänsterna Fotobabbel och Flickr i arbetet. Vi har arbetat med miljöbeskrivningarna i årskurserna 6-9 och uppgiften ser sådan ut att varje elev kan prestera utifrån egen nivå. Syftet med övningen har varit att öva förmågan att berätta och beskriva, muntligt och skriftligt.

Jag började med att vända mig till Flickr för att hitta lämpliga bilder. Bilderna behövde, förutom att vara intressanta och mångfacetterade, också ha Creative Commons-licens eftersom de skulle publiceras. Flickr är en guldgruva när det gäller att hitta bilder. För att hitta bilder med Creative Commons-licens går man till flickr.com/creativecommons. Jag använde mig av olika sökord för att samla ihop en klassuppsättning av bilder. Jag numrerade dessa och i klassrummet fick varje elev dra ett nummer för att utifrån detta bli tilldelad “sin” bild. Jag hade satt ihop bilderna till ett bildspel och det var med viss spänning var och en väntade på att få se den tilldelade bilden. Jag lade sedan ut bildspelet på nätet så att var och en lätt kunde få tag på den tilldelade bilden. För den som vill använda bildspelet finns det att hämta hem här. (Om du vill ha bildspelet i KeyNote eller Power point-format är det bara att höra av sig). För enkelhetens skull har jag lagt in attributionen i själva bilden. Har man fler elever än antalet bilder går det ju hur bra som helst att fler elever får samma bild.

Den första uppgiften gick ut på att göra en uttömmande skriftlig beskrivning av bilden. Jag hade satt ihop ett exempel (använd gärna detta) och vi gick tillsammans igenom lämpligt vokabulär. Länken till exemplet innehåller dessutom en instruktion till hela övningen.

När de skriftliga beskrivningarna var inlämnade och rättade var det dags för den muntliga beskrivningen. Det var här vi använde oss av fotobabble.com. Fotobabble är en tjänst där man laddar upp bilder som man sedan kan spela in ljud till. Varje elev skaffade sig en användare, laddade upp sin bild och gjorde en muntlig beskrivning av bilden. Eleverna delade sedan sin fotobabble med mig via nätet och för min egen ordnings skull la jag in länkarna till deras bildbeskrivningar i googledokument; ett för varje årskurs. Det är väldigt värdefullt för mig att få möjlighet att sitta ner i lugn och ro för att lyssna på var och en av mina 83 elever. En tidsbesparing jämfört med om jag skulle söka upp var och en för ett samtal. Givetvis är kommunikation i real life viktig och den ska vi ha mycket av; men jag tror också att det kändes bra för de blygare eleverna att kunna välja att sitta själva när de gjorde sina beskrivningar. Fotobabbel låter en dessutom göra om sin inspelning hur många gånger som helst till dess man är nöjd.

“Describing Environments” känns som ett lyckat arbetsområde. Eleverna har alla varit väldigt positiva.

Några exempel på elevernas bildbeskrivningar:
Jonas år 6
Vilhelm år 7
Wanja år 8
Emma år 9

För den som ska använda det här arbetsområdet i undervisningen kan det säkert vara en god idé att visa upp dessa som exempel för eleverna. Inget inspirerar såsom jämnårigas arbeten!

3 comments

  1. Hälsa alla dina elever att det var ett stort nöje att titta och lyssna på . Jag tror nog att jag tar och lånar din idé – jag gillar den väldigt mycket. Ha det bra och njut av kommande jullov🙂

Leave a Reply

