Så här skulle man alltid ha det!

Under veckan som gått har jag myst på jobbet som aldrig förr. Vi har haft vad vi kallar “Egen fördjupning”. Under veckan arbetar alla elever med självvalda fördjupningar, som i princip kan vara vad som helst bara det leder mot måluppfyllelse av ett eller flera mål i kursplanerna. Elevernas frihet att välja är stor och det är alltid lika fantastiskt att se alla de idéer som kommer fram. Jag tänker alltid under våra fördjupningsveckor att “så här skulle man alltid ha det”. Pedagogiskt sett är detta ideala förhållanden för lärande och det är en av anledningarna till att det vore så härligt att alltid få arbeta så här. Tyvärr är det praktiskt omöjligt att genomföra eftersom det skulle krävas enormt stora resurser att stödja eleverna i alla deras individuella projekt. Givetvis ska man alltid sträva efter att ta till vara elevernas intressen i så stor utsträckning som möjligt för deras lärandes skull, men som det är nu leder brist på resurser till att vi också måste vara rationella i vår undervisning; något som i sin tur hämmar individualisering och valfrihet.

Anledningen till att vi kom igång med projektet är ett skolverksbesök som ägde rum för 3-4 år sedan. Vi fick fina vitsord men det var en sak inspektörerna inte var nöjda med och det var avsaknaden av “Elevens val” i vårt schema. Vi förklarade att våra elever har väldigt stor valfrihet i allt sitt arbete och om vi skulle sätta in något som vi skulle kalla “Elevens val” på schemat så skulle det ge eleverna intrycket att de inte hade valfrihet annars. “Egen fördjupning” fick bli alternativet – vi bytte namn från “Elevens val” och positionerade det strategiskt till den sista veckan när betygen redan är satta. Det har blivit jättelyckat och alltid en jättetrevlig avslutning på varje termin.

Så här ser arbetsordningen ut:

1: Eleverna fyller i ett formulär där de berättar om sitt val av fördjupning och vilka mål de planerar att arbeta mot. Man träffas sedan klassvis och går igenom allas formulär för att ge varandra feedback och goda råd. Formulären är digitala och vi använder projektorn. Läraren skriver samtidigt in eventuella ändringar i formulären i enighet med det som sägs.

2: Arbetet fortlöper. Vissa elever arbetar utanför skolan, beroende på vad de fördjupar sig i. (Vi kräver föräldrarnas tillåtelse för detta). Vi lärare finns till hands, stöttar och hjälper till. Eleverna arbetar i olika konstellationer beroende på vad de gör; vissa arbetar individuellt, andra i grupp.

3: Inför redovisningarna ska alla lämna in ett digitalt alster som ska användas vid redovisningen. En lärare lägger in alla arbeten på bloggen. Det kan röra sig om filmer, bildspel, inskannade konstverk etc; något som gör att fördjupningen också utgör ett jättebra tillfälle att träna sin digitala förmåga. Många elever gör till exempel fantastiska filmredigeringsarbeten.

4: Vid redovisningarna träffas vi i blandade grupper med elever från årskurserna 6,7,8 och 9 i samma grupp av ca 17 elever. Vi använder projektor och duk för att kunna se bloggen tillsammans. Eleverna redovisar i den ordning deras alster dyker upp på bloggen. Alla gör individuella redovisningar – även om man arbetat i grupp.

Redovisningarna är underbara. Alla är så spända på att se vad kompisarna har sysslat med. Om tid finns så tittar vi även på arbeten gjorda av de som inte finns i redovisningsgruppen. Jag blir alltid lika förvånade över hur avslappnade alla är inför redovisningarna; man skulle ju kunna tänka sig att sexorna skulle vara nervösa att prata inför de äldre kompisarna. Men icke! Detta beror antagligen på att man berättar om något som man själv valt att arbeta med och som man därför är bekväm med.

Dokumenten vi använder oss av kan hämtas hem nedan. Man kan gärna använda sig av dem och anpassa dem efter sina egna förhållanden om man så önskar.
Instruktion
Exempel på elevplanering

Här följer några exempel på elevernas fördjupningsarbeten:

Astrid har lärt sig tvåändsstickning:

Johan och Lukas har byggt ramper, tränat kickboard, filmat och redigerat:

Maja har sytt en klänning:

Greta har gjort animerad film:

Anton har sytt en bandytröja till sin lillebror

Emma, Lisbet och Matilda har fördjupat sig i modehistoria. (Klicka på bilden för att se deras bildspel)

Carl, Fraser och Nisse har provat på hur det kan vara att vara blind. (Klicka på bilden för att se deras bildspel)

Paulina har designat en egen dans

Emma, Julia, Kajsa och Moa har lagat efterrätter (Klicka på bilden för att se deras film)

7 comments

  1. Underbara, kreativa idéer och lika stor bredd på redovisningarna med olika verktyg.
    Tack för att du delar med dig!

  2. Å vad roligt!! Jag blev superinspirerad! Vi kör Eget mål under hela terminen, men det här låter som en finfin koncentration…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s