Galenpanna – en kommunikationsövning för engelskundervisningen

En av mina elevers favoritövningar är Galenpanna. Vi använder leken som en kommunikationsövning på engelskan. Den går ut på att man sitter i grupp om ca fyra personer. Var och en får en lapp i pannan, på vilken det står ett namn. Jag använder kludd och sätter de tidigare förberedda lapparna i pannan på eleverna. Alla i gruppen ser vad det står på lappen, men man vet inte själv. Nu gäller det att genom ja eller nej-frågor försöka lista ut vems namn man har i pannan. Det kan vara kändisar av olika slag, bekanta personer eller fiktiva karaktärer. När någon har lyckats gissa rätt sätter jag en ny lapp i pannan på vederbörande. Ta gärna del av min lista på namn om du vill testa detta med eleverna. Bara att skriva ut och klippa remsor.

Några exempel på karaktärer: David Beckham, Elvis, Jesus, Madicken, Homer Simpson, Therese Ahlshammar, Asterix, Madonna, Darth Wader, Nelson Mandela, Mona Lisa, Robin Hood, Gudrun Schyman, Peter Pan

Jag använder Galenpanna i årskurserna 6-9. Det kan vara bra att gå igenom vissa begrepp i förhand såsom male, female, fictive, cartoon character osv.

One comment

Leave a Reply

