Världens bästa yrke

Det är främst två anledningar till varför jag gillar läraryrket. En är att jag som lärare förväntas hålla mig ständigt uppdaterad och ha ett omvärldsbevakande förhållningssätt; något som jag upplever gör att jag känner delaktighet i vad som händer i världen. En annan anledning är ungdomarna. Att umgås med unga människor så gott som varje dag och hela dagarna är oerhört uppfriskande. För min del tycker jag det tillför nya perspektiv på tillvaron och det hjälper mig att se på saker och ting utifrån andra synvinklar än bara min egen. Jag måste ju försöka förstå mina elever och sätta mig in i deras sätt att tänka om jag ska kunna hjälpa dem vidare.

Att få ta del av det eleverna producerar är något som jag uppskattar och ofta kan det vara väldigt underhållande. Här följer två citat som jag tycker är helt underbara. (Jag har fått tillstånd att publicera). Den första är en vääääldigt lång förklaring till varför det nog inte kommer att gå så bra på förhöret av “Family Words”. Den andra är en konstnärlig förfrågan från en elev kring möjligheterna att höja sitt betyg till mvg.

Text 1
Jag har mått bra. Jag har haft det lite svårt att hinna med planeringen för att på lördagen var jag på en sprinttävling hela dagen till 17.00 och 18.00 skulle jag till XXX kalas från 18.00 till 22.00 och efter det skulle jag gå och lägga mig direkt när jag kom hem annars skulle jag vara jättetrött för att vi skulle upp 6.30 nästa morgon. Vi skulle upp 6.30 för att jag skulle åka på en till tävling, en lagtävling, och jag skulle samtidigt plocka upp en annan orienterare som skulle springa i samma lag som bodde på Knoppen. Vi skulle vara där 9.00 för då var det genomgång av växling och mål och jag fick springa första sträckan som var 3.0 km och jag var 3 minuter efter den som växlade först till den som skulle springa sträcka 2. Men vi kom 2:a🙂 jag har kommit 1:a, 2:a och 3:a men jag har haft otur så då har det vari inget pris😦. Så det var nära att jag kom efter i skolan pga orgenteringen. Men jag tror inte att det kommer att gå bra på family words eftersom jag inte har hunnit att repetera.

Text 2
“Gevär 1= från g-vg som motsvarar steget från pricktavla till älg. Gevär 2= från vg-mvg som jag tror motsvarar steget från älg till fiskmås. Som det ser ut nu så TROR jag att mitt gevär 2 duger för att skjuta fiskmås men jag vet ju som sagt inte om fiskmåsen lika gärna kan vara en fladdermus. Hur nära eller långt ifrån är jag ett mvg? Jag vill helst inte behöva skjuta meningslösa skott då det är slöseri med patroner. Saknar jag den artiska förmåga som möjliggör ett mvg? Kan jag nå betyget utan att slösa allt för många patroner? Vill kort sagt veta om är nära eller långt ifrån.


Den här bilden togs idag. Den föreställer våra sexor som tar en paus på bryggan under sin två-dagars cykelutflykt. Just nu sitter de nog runt en lägereld tillsammans med mina två kollegor och är snart redo att krypa ner i sina sovsäckar i det stora militärtältet. Mina två kollegor som säkerligen just nu känner sig lika nöjda med sitt yrkesval som jag gör. Världens bästa yrke.

One comment

Leave a Reply

