Hemsida med Google Sites

I går var jag i Göteborg och föreläste kring IT-användning i historieundervisningen. Normalt brukar jag använda mig av bildspel vid mina presentationer, men den här gången prövade jag något nytt och gjorde en hemsida istället. Sedan utgick jag från hemsidan medan jag pratade. Tanken är att sidan ska finnas kvar, så att åhörarna enkelt ska kunna komma åt länkar i efterhand. För att göra sidan använde jag Google Sites, ett enkelt och smidigt verktyg för den som snabbt vill producera en hemsida. På Montessoriskolan använder vi till exempel Google Sites för en informationssida där föräldrar kan hitta telefonnummer, terminsdatum, scheman, blanketter, LPP:er osv. Sidan kan enkelt administreras av vem som helst av personalen.

Google Sites skulle kunna fungera som ett bra verktyg för eleverna att bygga sina egna portfoliesidor där de lägger in sina arbeten. Sidan skulle därefter kunna användas vid utvecklingssamtalet där eleven skulle kunna visa upp och berätta om sina arbeten.

Jag har gjort en instruktion kring hur man gör en hemsida i Google Sites och i samma veva tillverkade jag en sida för engelskämnet. Klicka HÄR för att se sidan jag tillverkade inför historie-föreläsningen.

3 comments

  1. Jamen självklart, så enkelt och smart med en hemsida med Google Sites istället för ppt. Har funderat mycket på vad som är bäst som stöd vid föreläsningar/genomgångar men här har vi ju svaret. Det enkla är ofta det bästa. Tack för tipset.

Leave a Reply

