Det där med att vara vän med elever på Facebook …

… är inte bara trevligt utan bevisligen praktiskt också. Jag förbereder en presentation till en föreläsning jag ska hålla i nästa vecka där jag ska visa upp elevarbeten. När jag ville få tag på ett par Prezi-presentationer som elever gjort kring vår Polen-resa för ett och ett halvt år sedan, slängde jag ut frågan på FaceBook och vips var det ett par gamla elever som hörde av sig och berättade att de hade sina kvar.

För mig är FaceBook ett opretentiöst och informellt forum och det känns lika naturligt att prata med elever där som när jag möter dem på gatan eller i klassrummet. Men det är min FaceBook, med ett flöde som skulle kunna visas upp på storbild på Stora torget utan att visa anstöt.

Många lärare vill inte vara vän med elever på FaceBook och det här är givetvis ett beslut var och en ska ta utifrån hur man själv känner, tänker och använder forumet. Jag blev oerhört förvånad när jag fick höra att en rektor vid en skola i Borlänge förbjudit sin personal att vara vän med elever på Facebook. Något som stämmer illa överens med påbuden kring hur viktigt det är med vuxennärvaro på nätet.

FaceBook råkar vara det sociala forum där jag känner att det passar mig att vara vän med elever. Där är jag också vän med kommunchefen och med kollegor och med folk som jag träffat som kursledare på Högskolan. FaceBook är för mig en väldigt allmän möteplats – en plats där halva Sveriges befolkning och 1 miljard av världens befolkning träffas och umgås.

Här är föresten länkarna till de fina Prezi-presentationerna jag enkelt fick tag på genom att vara vän med gamla elever på FaceBook.

http://prezi.com/hgahrdgwsuyz/saltgruvan-i-wieliczka

http://prezi.com/c9wt-8urudbl/auschwitz

Leave a Reply

