Presentationsverktyg, nytänk och OER

Idag har jag visat ett urval av gratis och fritt tillgängliga presentationsverktyg för lärarna på Lärarprogrammet, Högskolan Dalarna. Intresset var stort och bland annat fick VoiceThread stor uppmärksamhet. Här lockade till exempel möjligheten att använda verktyget som diskussionsplattform, där en tanke eller ett påstående  presenteras och deltagare får möjlighet att kommentera genom att lägga till ljud, video eller text. VoiceThread kan också användas av lärare för att göra presentationer som studenterna kan ta del av innan seminarier, för att sedan kunna använda seminarietiden mer för diskussion än för presentation. Nedan syns en bild från en VoiceThread där en student lägger fram sina tankar och får respons av sina kurskamrater. Här finns ytterligare ett exempel
VoiceThread
Viljan att finna nya vägar för kommunikation med studenterna är stor, men också viljan att erbjuda nya sätt för studenterna att presentera sina arbeten och tankar. Fördelen med att använda verktyg som studenterna kan använda sig av i sitt arbete även efter avslutad utbildning togs också upp. Detta i samklang med att intresset för öppna digitala lärresurser blir allt större (OER).

Inför presentationen har jag gjort en hemsida där verktygen presenteras. Jag tänker mig att den kan användas av andra och att den kan få bli en sida som växer. På första sidan finns länken till ett dokument där man kan få ge förslag på fritt tillgängliga presentationsverktyg.  Jag läser av dokumentet med jämna mellanrum och för in de nya förslagen på sidan. På så vis har vi så vi så småningom en diger samling av användbara och öppet tillgängliga verktyg.

sites.google.com/site/presentationsverktyg

Nalen

(Bilden ovan är tagen av mig på Nalen i Stockholm i November 2012)

2 comments

  1. Det svåraste för eleverna att hantera alla konton och jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det kan vara ganska jobbigt för eleverna när fröken drar iväg och är entusiastisk över något varannan vecka. Speciellt elever med speciella behov kan uppleva det splittrande.

    En bra grej kan vara att i ämnesgruppen tillsammans pröva en ny resurs innan man släpper den på eleverna och att man faktiskt tänker igenom före – är det här något som jag bara tycker verkar kul, eller kan jag tänka mig att faktiskt kontinuerligt använda det här vidare? Det finns så otroligt mycket roligt där ute, och mycket bra, men det kan bli för mycket, både för dig som lärare och dina elever.

Leave a Reply

